Whey protein de voor- en nadelen van verschillende soorten whey eiwit

Whey protein wordt gebruikt als sportsupplement en als maaltijdvervanger. Het helpt om vetophopingen te verminderen en de spiermassa te vergroten. Al deze poeders worden tot op zekere hoogte verwerkt, maar gehydrolyseerd whey protein ondergaat een extra bewerking om het eiwit af te breken in kleinere fragmenten, die gemakkelijker en veiliger te verteren zijn voor mensen met een allergie.

Wat is hydrolisaat

Eiwithydrolysaat is een type wei-eiwit met de hoogste zuiverheidsgraad.

Er zijn drie soorten whey supplementen:

  • Concentraat
  • Isolaat
  • Hydrolysaat

Ze worden alle gemaakt van dezelfde grondstof: Whey

Weiconcentraat is het gemakkelijkst te produceren (en dus het goedkoopst). Naast 70-75% eiwit bevat het ook koolhydraten (lactose) en vetten.

De volgende in de hiërarchie is whey-isolaat. Het bevat 80-90% eiwit en is volledig vrij van koolhydraten en vet.

Aan de top van het gamma staat hydrolysaat. Net als isolaat is het volledig gezuiverd van onzuiverheden en heeft het dezelfde hoeveelheid eiwit (90%), maar de prijs is 2 tot 3 keer hoger.

Producenten verklaren een dergelijke te hoge betaling door de complexiteit van de productie.

Naast de verwijdering van koolhydraten en vetten ondergaat het hydrolysaat nog een bewerkingsfase. Het wordt chemisch of enzymatisch afgebroken tot twee of drie aminozuren.

Een soortgelijk proces vindt plaats in het maagdarmkanaal wanneer natuurlijk eiwitvoedsel de maag binnenkomt. Het wordt binnen ten minste 2-3 uur afgebroken tot aminozuren. Hydrolysaat daarentegen heeft dit stadium reeds doorlopen, en dit is het eerste voordeel ervan. Maar het is niet de laatste.

Gehydrolyseerd eiwit heeft een hoger percentage proteine

In de meeste gevallen kan de mate van verwerking van wei-eiwit worden bepaald aan de hand van het eiwitgehalte. Onbewerkte whey-proteine zijn gewoon de heldere vloeistof die overblijft na het kaasmaken, en door dehydratatie wordt het weipoeder. Dergelijk ongeharde whey-eiwitpoeder bevat 25 tot 40 procent eiwit. Wei-eiwitconcentraatpoeder wordt verder gefilterd om vetten en lactoseverbindingen te verwijderen, met een uiteindelijk eiwitpercentage van 50 tot 89 procent. Isolaat is een nog meer bewerkte vorm van eiwit, waaruit bijna alle lactose en vetten zijn verwijderd, en het bevat ten minste 90 procent eiwit. Gehydrolyseerde whey-eiwitten worden verder verwerkt en soms voorgekookt genoemd.

Voor- en nadelen van het whey eiwit supplement

Het belangrijkste voordeel van wei-eiwithydrolysaat is dus de snelheid van absorptie. Er zijn aanwijzingen dat het 30-40 minuten duurt.

Ter vergelijking: weiconcentraat of -isolaat begint pas in deze tijd in het spierweefsel te komen.

Terwijl isolaat wordt beschouwd als een “snel” eiwit, is hydrolysaat een “ultrasnel” eiwit.

Het tweede voordeel is de afwezigheid van vet en koolhydraten.

Twee categorieën sporters zijn hier erg blij mee:

  • Een magere atleet die elke gram koolhydraten en vet telt
  • Mensen die het enzym lactase missen (statistisch gezien 30-40% van de Europese volwassenen)

Als dit enzym niet in het lichaam aanwezig is, worden alle voedingsmiddelen die melksuiker (lactose) bevatten niet verteerd. Dit geldt ook voor concentraat, dat een kleine hoeveelheid van deze stof bevat.

Voor mensen met lactose-intolerantie is zowel het zuivere isolaat als het hydrolysaat geschikt.

Een derde groot pluspunt is het versnelde herstel van de spieren in vergelijking met de effecten van andere wei-eiwitten.

Maar er is ook de keerzijde van de medaille:

  • Hoge prijs
  • Een bittere smaak (die niet bij alle consumenten in de smaak valt)
  • Ongelijke prijs-kwaliteitverhouding

Uit een onderzoek is gebleken dat de spiermassa slechts 10-15% sneller groeit met dit type eiwit in vergelijking met concentraat en isolaat. En de prijs, zoals je weet, is 2-3 keer hoger.

Whey-eiwit: de voor- en nadelen van de verschillende types

Whey-eiwit (proteine) wordt algemeen beschouwd als de maatstaf voor eiwitsupplementen, maar wat weinig mensen weten is dat het wordt ingedeeld in drie afzonderlijke subsoorten. Elke ondersoort van wei-eiwit heeft zijn eigen voor- en nadelen, zowel bij het opbouwen van spiermassa als bij het afvallen. Vandaag gaan we het daar eens over hebben.

Subsoorten whey protein

De technologie voor de productie van whey-eiwit is kort besproken in een afzonderlijk artikel. Hier melden wij dat whey-eiwit, afhankelijk van de uiteindelijke verwerking, in drie soorten kan worden onderverdeeld:

  • Serumconcentraat
    (WPC – Whey Protein Concentrate) is het goedkoopst en bevat vet en koolhydraten (lactose – melksuiker);
  • Whey Isolaat
    (WPI – Whey Protein Isolate) is een middelmatig, vet- en koolhydraatarm product;
  • Wei Hydrolysaat
    (WPH – Whey Protein Hydrolyzed) is het duurste eiwit op de markt en bevat alleen eiwitmoleculen en vrijwel geen vet of koolhydraten.

van de sportsupplementenmarkt. De kosten zijn relatief laag, terwijl de resulterende kwaliteit en voordelen superieur zijn aan die van vergelijkbare eiwitsupplementen zoals ei-albumine of caseïne.

Wei-eiwit wordt gemaakt van koemelk. Met behulp van een speciaal filtratieproces kan de fabrikant een geconcentreerd mengsel van bolvormige eiwitten in poedervorm maken. Laat ons hier iets meer over vertellen.

Maken van wei-eiwit subsoorten

Zoals gezegd is de grondstof voor dit soort eiwit wei, dat een bijproduct is van de productie van wrongel en andere zuivelproducten.

Om wei-eiwitconcentraat te verkrijgen, moet de grondstof worden gepasteuriseerd en gefilterd. Op die manier wordt wei-eiwit verkregen, dat een concentratieprocedure moet ondergaan. Daarom wordt gewoon eiwit wei-eiwitconcentraat genoemd.

Om een isolaat of hydrolysaat te verkrijgen, moet het resulterende product, het concentraat, verschillende aanvullende filtratiemethoden ondergaan.

Het isolaat wordt verkregen door speciale zuivering van het concentraat. Daardoor bestaat het resterende poeder voor ongeveer 90% uit eiwitten. Niet meer dan 10% van het product blijft vet en eiwit. Het proces vereist speciale apparatuur die niet elke producent heeft. Deze factor beïnvloedt de prijs van een isolaat in vergelijking met een concentraat.

Het wei-eiwitisolaat kan gehydrolyseerd zijn, d.w.z. een hydrolysaat. In dit geval is het hoofddoel van de productietechnologie niet het verlagen van het percentage vet en koolhydraten, maar het opzettelijk afbreken van de eiwitmoleculen in kleinere elementen, aminozuren genaamd. Het is bekend dat een grote groep organismen op aarde, waaronder de mens (die een eiwitvorm van het bestaan is), wanneer hij buitenaards eiwit consumeert, dit in zijn maag-darmkanaal splitst in kleinere samenstellende delen – aminozuren.

Met andere woorden, wanneer u eiwithydrolysaat koopt, krijgt u een reeks aminozuren die voorgekraakt zijn uit industrieel geproduceerd melkeiwit en klaar zijn voor meer assimilatie door het lichaam. In feite bevatten veel amino-complexen wei-eiwithydrolysaat als bron.

Voor- en nadelen van weiproteïnen

Serumconcentraat

Bevat relatief grote hoeveelheden lactose (melksuiker) en vet. Niet geschikt voor mensen die lijden aan lactose-intolerantie. Het concentraat wordt ook niet aanbevolen voor gewichtsverlies of voor zogenaamd “uitdrogen”. Tegelijkertijd is het een goede keuze om aan te komen dankzij de lage kostprijs. Het concentraat is in grote lijnen vergelijkbaar met andere weiproteïnen wat betreft zijn effect op anabolische processen en vrije aminozuurgehalten, aangezien het wordt vervaardigd uit een identieke grondstof.

Wei-isolaat

Een verbeterde versie van wei-eiwitconcentraat. Het bevat vrijwel geen vet of koolhydraten, zodat het zowel voor afslanking als voor de opbouw van spiermassa kan worden gebruikt, en de filtratietechnologie versnelt de absorptie door het maag-darmkanaal, wat betekent dat het gehalte aan vrije aminozuren in het bloed veel sneller stijgt dan bij gebruik van concentraat. Over het algemeen is het een ideaal eiwitsupplement voor iedereen. Bovendien smaakt het isolaat het best, ongeacht de fabrikant of de verpakking. Helaas zijn de kosten van dit soort eiwit vaak 1,5 tot 2 maal hoger dan die van krachtvoer, en niet iedereen is bereid te veel te betalen voor zulke relatief bescheiden voordelen. Bovendien is het niet zo gemakkelijk om zuiver isolaat op de sportvoedingsmarkt te vinden als het op het eerste gezicht lijkt.

Wei Hydrolysaat

Als mensen ons de vraag stellen: “Welk eiwit is het beste?”, antwoorden wij altijd: wei-eiwithydrolysaat. Deze bijzondere subklasse van supplementen is een echte technologische doorbraak.

De eiwitmoleculen worden gedeeltelijk afgebroken door hydrolyse, waardoor het eiwit binnen enkele minuten kan worden opgenomen, wat belangrijk is voor gewichtsverlies en krachttraining. Hoewel het geen vet of koolhydraten bevat, kost het aanzienlijk meer dan wei-isolaat van hoge kwaliteit. Vaak wordt hydrolysaat gekocht door prestatie-atleten in de laatste stadia van de training voor een wedstrijd.

Vermeldenswaard is ook dat hydrolysaat door zijn hoge opnamesnelheid een sterke productie van het hormoon insuline bevordert. Daarom mag het niet worden gemengd met koolhydraten of worden geconsumeerd na een koolhydraatmaaltijd, aangezien dit tot zwaarlijvigheid kan leiden. Overigens zal echt hydrolysaat altijd bitter zijn, aangezien aminozuren bitter smaken.

Conclusie

In de praktijk is er geen significant verschil tussen isolaat, concentraat en hydrolysaat. U moet er alleen rekening mee houden dat concentraat lactose (melksuiker) bevat, waartegen sommige mensen intolerant kunnen zijn.

Alle weisupplementen worden gemaakt van hetzelfde uitgangsmateriaal, en het voordeel van welke ondersoort dan ook is alleen de verhoogde absorptiesnelheid, die extra kosten met zich meebrengt bij de overgang naar de volgende ondersoort.
De laatste tijd produceren fabrikanten eiwitsupplementen met de eenvoudige vermelding “wei-eiwit”. Deze term impliceert een grote hoeveelheid concentraat en een kleine bijmenging van isolaat of hydrolysaat. U kunt hierover lezen in de gedetailleerde samenstelling van het supplement. Dit wordt puur voor marketingdoeleinden gedaan. Hierdoor kan de fabrikant het product aanprijzen als een isolaat of hydrolysaat, aangezien deze wel degelijk in het supplement aanwezig zijn, zij het in minuscule hoeveelheden. Let altijd op de samenstelling voordat u iets koopt, en als u niet bekend bent met de markt van eiwitsupplementen, kunt u onze bespreking van eiwitcomplexen lezen.

Hoe in te nemen?

Uit het bovenstaande blijkt duidelijk dat wei-eiwithydrolysaat het beste direct na een sessie kan worden ingenomen.

Om het anabole venster na de training te sluiten, moet u het binnen 15-20 minuten na het beëindigen van uw training innemen.

“Ultra fast” proteïne wordt onmiddellijk opgenomen, zodat de aminozuren binnen enkele minuten na inname van de shake in de spiercellen beginnen te stromen.

Een andere methode om het hydrolysaat optimaal te benutten is het ‘s morgens onmiddellijk na het ontwaken in te nemen om het katabolisme (de afbraak van spierweefsel) gedurende de nacht snel te stoppen.

Om de absorptie te versnellen, wordt het poeder verdund in water.

Als de shake met melk wordt gemengd, wordt de vertering vertraagd en gaan alle voordelen verloren.

Eiwithydrolysaat is zo goed als allergievrij

Omdat wei is afgeleid van koemelk, vermijden mensen met lactose-intolerantie of een allergie voor koemelk het meestal. Wei-eiwitconcentraatpoeder bevat minder lactose dan melk zelf en kan worden verteerd bij een milde lactose-intolerantie, maar is mogelijk niet geschikt voor mensen met een ernstige intolerantie. Anderzijds is het minder waarschijnlijk dat sterk gehydrolyseerde wei allergische reacties veroorzaakt. Volgens de resultaten van een klinische studie die in 2001 in het tijdschrift “Paediatric Allergy and Immunology” is gepubliceerd, heeft sterk gehydrolyseerde wei bij meer dan 90 procent van de kinderen met koemelkallergie bijna geen nadelige gevolgen.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *