Wat is l-arginine

L-arginine is een samengesteld aminozuur dat voor het eerst werd geïsoleerd in 1886. Bij de mens wordt arginine in voldoende hoeveelheden geproduceerd om normaal te kunnen functioneren, maar er zij op gewezen dat het alleen wordt geproduceerd bij volwassen, gezonde mensen. Na de leeftijd van 35, begint ons lichaam minder arginine te produceren. Bovendien neemt de behoefte aan deze stof toe in geval van stress of ziekte, zodat het in dergelijke gevallen raadzaam is te overwegen dit belangrijke aminozuur via supplement binnen te krijgen, vooral boven de leeftijd van 35 jaar.

Waar is l-arginine goed voor

Arginine is essentieel voor het lichaam, het werkt samen met andere aminozuren zoals valine en glutamine om verbindingen te vormen die een gunstige invloed hebben op het uiterlijk en het algemeen welzijn. Een tekort hieraan leidt tot de ontwikkeling van verschillende pathologische processen. Dit aminozuur dient als bouwstof voor al onze organen. Voor meisjes is arginine een essentieel supplement bij PMS: het verbetert de stemming en de prestaties. Naast de bovengenoemde voordelen verbetert het ook de immuniteit en helpt het wonden sneller te genezen.

Het wordt ‘s nachts ingenomen voor een diepere slaap en activering van het groeihormoon.

Het helpt de erectiele functie te herstellen en verbetert de kwaliteit van het sperma. In één studie namen jonge mannen 500mg arginine per dag. Als gevolg daarvan was er een duidelijke toename van het aantal en de beweeglijkheid van de zaadcellen in hun sperma.

Zoals we kunnen zien, heeft dit supplement een heleboel positieve eigenschappen. Wetenschappers bestuderen momenteel in detail de effecten van arginine op het verouderingsproces, en het is reeds bekend dat het de productie van groeihormoon en testosteron stimuleert. Arginine is ook verantwoordelijk voor de overdracht van zenuwimpulsen en hun activiteit.

Arginine heeft vele nuttige eigenschappen: het wordt zowel ter preventie als bij de complexe behandeling van diverse ziekten gebruikt. Dit supplement speelt een sleutelrol bij de synthese van talrijke proteine (ornithine, creatine) en is een stikstofmonoxide (NO)-donor, hetgeen door in 2007 uitgevoerde studies werd aangetoond. De resultaten tonen aan dat arginine een vaatverwijdend effect heeft, waardoor de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar de spieren verbetert.

Het supplement helpt om vet te verbranden. Een dubbelblind onderzoek bij zwaarlijvige mannen en vrouwen tussen 30 en 64 jaar heeft de volgende resultaten opgeleverd: de proefpersonen namen deel aan een 21-daags programma voor gewichtsverlies dat een caloriearm dieet en lichaamsbeweging omvatte. Vervolgens werden ze in twee groepen verdeeld, waarvan de ene arginine kreeg en de andere een placebo. De experimentele groep vertoonde een versneld gewichtsverlies en een vermindering van het taillevolume. Er was ook een verbeterde reactie op oxidatieve stress.2

Dit aminozuur heeft onder atleten aan populariteit gewonnen wegens zijn doeltreffendheid bij de opbouw van spiermassa wanneer het in combinatie met testosteron wordt gebruikt. Het vermogen van arginine om afvalproducten te verwijderen die zich ophopen als gevolg van de eiwitstofwisseling, maakt het tot een uiterst nuttig supplement. Het verbetert de voeding van de spieren, versnelt het herstel en verlaagt de bloeddruk. Studies bij jonge mannen tussen 18 en 29 jaar hebben aangetoond dat arginine de bloeddruk helpt verlagen.

Arginine verhoogt de bloeddoorstroming, en sommige wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het de cerebrale bloeddoorstroming kan verhogen. In een onderzoek uit 2004 vonden de onderzoekers Zimmermann en anderen een toename van de gemiddelde cerebrale bloedstroom na injecties met L-arginine bij oudere patiënten van 63 jaar en ouder met risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Welke voeding bevat l-arginine?

Voldoende hoeveelheden arginine kunnen uit de voeding worden verkregen. De hoogste concentraties worden aangetroffen in noten, pompoenpitten, alsook in vlees en vis. Het zit ook in erwten, kwark en eieren. Er zij op gewezen dat na het koken het gehalte van het aminozuur in voedsel daalt.

Om voldoende arginine in het lichaam te krijgen, moeten dergelijke voedingsmiddelen in grote hoeveelheden worden gegeten. Per dag moeten bijvoorbeeld zes eieren of 350 gram rundvlees worden gegeten. Het is niet altijd mogelijk zo’n voedingsplan te volgen. De voeding moet gevarieerd zijn en atleten die een sportdieet volgen, moeten speciale supplementen in de vorm van pure arginine of in combinatie met andere aminozuren gebruiken.

Hoe en wanneer arginine nemen?

De dagelijkse behoefte aan arginine bedraagt maximaal 6 gram (volwassenen) en 4 gram (kinderen).

Arginine zit in veel voedingsmiddelen, dus het is natuurlijk beter om het uit voedsel te halen. Het is echter mogelijk dat uw arts op basis van de resultaten van tests en onderzoeken een persoonlijke kuur zal voorschrijven. Sommige mensen beginnen dit supplement in te nemen volgens de aanbevelingen van de trainer. In dit geval hangt alles af van uw training en lichaamsbeweging. Gewoonlijk wordt een normale dosis geacht 115 mg per kilogram gewicht te zijn.

Voor therapeutische doeleinden wordt arginine voorgeschreven in 5 ml 3 maal daags een uur voor of na de maaltijd, maar niet meer dan drie gram per dag.

Voor sporters is de dosering 3-9 gram; het wordt afgeraden meer dan tien gram in te nemen. U moet beginnen met een kleine dosis en die geleidelijk opvoeren tot uw eigen norm. Hoe hoger de dosis, hoe groter het effect (maar pas op voor het risico van zelfbeschadiging).

Het tijdstip van de dosering moet door het individu worden bepaald, afhankelijk van het doel in kwestie. Om de spieren te voeden en op te pompen, wordt arginine een half uur voor en na de training ingenomen. Arginine wordt ook ‘s nachts ingenomen om de slaap te normaliseren en de afscheiding van groeihormoon te verhogen. Arginine is onverenigbaar met vet voedsel, dus het interval tussen doses moet ten minste 2-3 uur zijn, afhankelijk van uw stofwisselingssnelheid.

Arginine voor sporters

Dit aminozuur wordt veel gebruikt door gewichtheffers en bodybuilders, en wel om drie belangrijke redenen:

  1. Het bevordert de interne afscheiding van groeihormoon;
  2. Is een stikstofmonoxide donor.
  3. Betrokken bij de synthese van creatine;

Een studie met twintig gewichtheffers, die gedurende 8 weken drie gram L-arginine voorgeschreven kregen, toonde het effect van dit aminozuur op de spiergroei aan: alle deelnemers aan het experiment vertoonden een aanzienlijke toename van massa en spiermassa, vergeleken met de controlegroep.

Arginine – dosering

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid arginine is 3 tot 8 gram. Om de eigenschappen van arginine optimaal te benutten, is het aan te bevelen het 2 uur voor de geplande lichamelijke activiteit of voor het slapen gaan in te nemen.

Tegenaanwijzingen

Aangezien arginine een natuurlijke stof is die het lichaam zelf kan aanmaken, kan het zichzelf niet schaden in de voeding. Maar als het op supplementen aankomt, zijn er enkele contra-indicaties. Het is niet aan te raden het in te nemen:

  1. Zwangere vrouwen en borst voedende moeders;
  2. Personen met een individuele intolerantie voor het geneesmiddel;
  3. Personen die lijden aan hypotensie;
  4. Kinderen in de periode van actieve groei.

Arginine is niet helemaal doorgrond, dus er zijn veel uiteenlopende meningen over de voordelen en nadelen van dit aminozuur op het internet. Raadpleeg in elk geval een specialist voordat u het supplement inneemt. Een overdosis kan leiden tot bijwerkingen, zoals misselijkheid, maagpijn, zwakte en malaise, en verlaagde bloeddruk. Allergische reacties kunnen in zeldzame gevallen voorkomen.

Arginine verdient de Nobelprijs

Een van de belangrijkste aminozuren waarover de laatste tijd wordt gesproken en geschreven, is arginine. Het wordt in ons lichaam geproduceerd in omstandigheden van onverstoorde homeostase en behoort daarom tot de groep van endogene aminozuren. De potentie ervan wordt bevestigd door het feit dat drie Amerikaanse farmacologen, Robert Ferchgott, Louis I. Ignarro en Ferid Murad wonnen de Nobelprijs voor hun onderzoek naar de gezondheidseffecten van arginine.

Arginine bleek stikstofmonoxide in het lichaam te produceren dankzij zijn unieke werkingsmechanisme. Deze stof heeft een uiterst gunstige invloed op de bloedvaten, en met name op het endotheel van de bloedvaten. Een tekort aan stikstofmonoxide komt voor bij ziekten zoals atherosclerose, diabetes, hypertensie of nierfalen.

Derhalve kan worden geconcludeerd dat arginine gevolgen heeft voor ziekten zoals hypertensie.
Dat ook het geval is bij:

  • Remt de samenklontering van bloedplaatjes;
  • stimuleert fibrinolyse;
  • stimuleert de groei;
  • ondersteunt het vetmetabolisme;
  • neemt deel aan intracellulaire en intercellulaire signaaltransductie.

Van arginine is bewezen dat het een positief effect heeft op het lichaam bij leverziekten die worden veroorzaakt door een verstoorde ureumcyclus.

Gevolgen van een tekort aan L-arginine

Arginine wordt beschouwd als een voorwaardelijk onmisbaar aminozuur, wat betekent dat het in de juiste hoeveelheden in het lichaam aanwezig moet zijn. Het is echter belangrijk te beseffen dat een tekort aan L-arginine een betrekkelijk zeldzame aandoening is, vooral omdat het lichaam in staat is het zelf te produceren.

Er is echter aangetoond dat de werkzaamheid ervan afneemt naarmate het verouderingsproces op natuurlijke wijze voortschrijdt. Premature baby’s hebben ook een verminderde L-arginine synthese functie. Tekorten aan dit aminozuur kunnen ook optreden bij ondervoeding.

Een tekort aan L-arginine kan leiden tot een verstoring van het evenwicht in de insulinesecretie en een verstoord vetmetabolisme in de lever. Een tekort aan aminozuren leidt ook tot stoornissen in het spierweefsel, en in het geval van een langdurig tekort zelfs tot het verdwijnen ervan.

Doordat arginine van invloed is op de synthese van NO – een sleutelmolecuul voor de goede werking van de bloedsomloop – kan een tekort eraan tot hartziekten leiden.

Conclusie

Een goede gezondheid is gebaseerd op goede voeding. Voor sporters is het ook een kans om de efficiëntie van hun training te verhogen, snel spiermassa op te bouwen en hun prestaties te verbeteren. Tijdens intensieve trainingen moet je je lichaam ondersteunen met vitaminen, mineralen en aminozuren. Arginine is een essentieel hulpmiddel om het evenwicht van het lichaam te bewaren. Het belangrijkste is een kwaliteitsproduct te kiezen, dat bij een erkende leverancier moet worden gekocht, en de aanbevolen dosering aan te houden. Zorg goed voor je lichaam!

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *