Wat doet proteine voor je

Eiwit wordt gebruikt als sportvoeding voor de opbouw van spiermassa. Het is een nuttig voedingsmiddel voor bodybuilders en degenen die streven naar een goede lichaamsvorm. Maar niet iedereen weet wat het is en hoe je het correct inneemt.

Wat is proteine

Proteine is een natuurlijk product met zuivere eiwitten. Het wordt aanbevolen voor sporters die zwaar trainen en een ongebalanceerd dieet hebben. Eiwitsupplementen bevatten meer eiwitten dan vlees, kwark of andere voedingsmiddelen.

Eiwit is een universele sportvoeding. Het is gemaakt van dierlijke en plantaardige producten, bijgevolg vinden zelfs veganisten het beste product voor zichzelf.

Veel mensen denken dat aangekochte eiwit supplementen chemische stoffen bevatten die schadelijk zijn voor het lichaam. In feite bestaat sportvoeding uit natuurlijke producten (wei, eieren, rundvlees, enz.) die worden gedroogd en gemalen. Natuurlijk zijn er ook eiwitrijke voeding producten op de markt die diverse toevoegingsmiddelen bevatten. Een dergelijk product kost gewoonlijk veel minder dan het echte kwaliteitsproduct.

Heb ik proteine nodig?

Een eiwitsupplement is essentieel voor het aanvullen van eiwitten in het lichaam. Dit is vooral belangrijk wanneer u actief traint en spiermassa opbouwt. Eiwit is ook belangrijk voor gewichtsverlies. Een juiste eiwitinname helpt om het lichaamsgewicht te verminderen en vet te verdrijven uit probleemzones.

Wat zijn de redenen voor het nemen van proteine:

  • Eiwit uit sportvoeding wordt beter en sneller opgenomen dan uit conventionele voedingsmiddelen. Hierdoor kunt u in korte tijd spiermassa kweken zonder extra aanvullingen.
  • Ook sportvoedingsproducten kunnen als tussendoortje worden gebruikt.
  • Proteïnerepen zijn bijvoorbeeld een uitstekend tussendoortje en hoeven niet te worden bereid.
  • Sportvoedingsproducten bevatten ook andere ingrediënten die helpen bij het afvallen en de opbouw van spiermassa.

Proteine voor het kweken van spieren

Topsporters gebruiken eiwitsupplementen om spiermassa te kweken en om te voorkomen dat spierweefsel wordt afgebroken. Het is een feit dat wanneer u gewicht verliest in combinatie met krachttraining, beginnen uw spieren af te breken. En om de resultaten op te voeren, moet je een speciaal protiene dieet volgen als bij sporters of atleten.

De oplossing daarvan wordt door velen gezocht in gewone levensmiddelen. Maar het eiwit supplementen dat gekocht wordt, kan beter worden opgenomen in het lichaam, en daarom worden sporters erdoor aangetrokken.

Proteine voor het afvallen

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt door deskundigen juist aanbevolen om een tekort aan calorieën te creëren en een ander dieet te volgen. Dit houdt in dat u minder vet en koolhydraten gebruikt en vooral meer eiwitten. Daarom is het noodzakelijk om bij het afvallen gebruik te maken van eiwitten, zodat u zich kunt ontdoen van overtollig vet zonder uw lichaam te belasten.

Proteïne geeft je energie en vergroot je uithoudingsvermogen tijdens het afvallen. In dit geval activeert het lichaam niet langer de energiespaarstand waarin een snelle groei van het vetweefsel optreedt.

Sportvoeding moet echter altijd worden gecombineerd met lichaamsbeweging. Zonder training kunt u geen slank figuur krijgen.

Hoeveel eiwitten te nemen per dag

Om af te vallen en meer spiermassa te krijgen, dient u eiwitten in een voorgeschreven dosis te nemen. De vuistregel gaat in dit geval in het geheel is niet van hoe meer hoe beter, en des te sneller de resultaten. De voorgeschreven dosering mag niet worden overschreden, omdat dit schade kan toebrengen aan de spijsvertering.

Fabrikanten van sportvoeding vermelden op de verpakking de dosering naar gelang het gewicht van de persoon. De fabrikant van sportvoeding indiceert de dosering afhankelijk van het gewicht van de persoon.

Welke proteine?

Er zijn vele soorten proteïne, die afhankelijk zijn van de gebruikte grondstoffen en het productieproces:

  • Whey concentraat: De meest populaire soort sportvoeding, die uit zuivelwei wordt vervaardigd. Het is goedkoop, maar kan lactose en vetten bevatten. In zuivere vorm is deze middel zeldzaam, dus eerder geschikt om spiermassa op te bouwen dan om af te vallen.
  • Caseïne: Dit type sportsupplement wordt binnen 6-7 uur opgenomen in het lichaam en is geschikt als maaltijdvervanger. Het supplement wordt ingenomen voor het slapengaan om spiermassa op te bouwen en het hongergevoel ‘s nachts tegen te gaan.
  • Hydrolysate: Dit is de hoogste kwaliteit op het gebied van sportvoeding. Het is een gezuiverde eiwitbron en veroorzaakt geen schade aan het spijsverteringsstelsel. Het is duur. En het is gemaakt op basis van rundvlees of melkwei.
  • Isolaten: Heeft betrekking op het snel absorberen van voeding. Ideaal om af te slanken omdat het weinig of geen vet en koolhydraten bevat. Maar wel zeer duur.
  • Soja proteïne: Geschikt voor vegetariërs, omdat het gemaakt is van plantaardige ingrediënten. Glutamine, arginine en een verscheidenheid aan aminozuren.
  • Ei-proteine: Hoog gehalte aan aminozuren, maar laag gehalte aan koolhydraten.
  • Melkeiwitisolaat: Een kwaliteitsproduct dat de eigenschappen van caseïne en wei-eiwit combineert. Gekenmerkt door een laag eiwithydraatgehalte.

Waar zit er veel proteïnen in?

Waar zit proteine in? Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwitten. Maar sommige hebben veel meer proteïne. En om spiermassa op te bouwen, moet u zoveel mogelijk van deze voedingsmiddelen in uw dieet opnemen:

  • vlees, vis, gevogelte.
  • cottage cheese, feta kaas, harde kazen.
  • pinda’s, peulvruchten, bonen.
  • Vis en zeevruchten.

Tegenstrijdige adviezen voor het gebruik van proteïne

Ondanks de voordelen van eiwitten voor het lichaam, zijn er een aantal contra-indicaties die moeten worden overwogen alvorens met eiwit supplementen te starten:

  • Intolerantie voor de bestanddelen: Als u bijvoorbeeld allergisch bent voor dierlijke eiwitten, kunt u beter kiezen voor sojaproducten. Er dient ook rekening te worden gehouden met de aanwezigheid van extra ingrediënten. Toevoegingen van smaakstoffen kunnen een allergische reactie veroorzaken.
  • Nierziekte: Eiwitten mogen niet worden ingenomen bij patiënten met aandoeningen van het urogenitale stelsel, aangezien eiwitten de belasting van dit orgaan verhogen.
  • Onvoldoende maagzuur: Onvoldoende afscheiding maakt het voor het maagdarmkanaal moeilijk om eiwitten te verteren, wat tot vergiftiging kan leiden.
  • Ziekten van het cardiovasculaire systeem: In combinatie met krachtige lichaamsbeweging is sporten bij hartaandoeningen afgeraden.

Eiwit mag niet worden ingenomen als u een lage bloeddruk heeft.

Raadpleeg uw arts voordat u een supplement koopt om mogelijke contra-indicaties uit te sluiten.

Hoe neem je eiwitten correct in

De hoeveelheid en de periode voor het gebruik van een voedingssupplement is afhankelijk van het soort supplement:

  • Whey protein: Neem het hydrolysaat voor en onmiddellijk na de training. De beste tijd om te isoleren is een half uur voor de training. Terwijl het concentraat tijdens en onmiddellijk na de training het beste kan worden ingenomen.
  • Caseïne: Het beste moment om het in te nemen is tussendoor en voor het slapen gaan.
  • Proteïne isolaat: S’Morgens innemen, ofwel een uur voor en onmiddellijk na de inspanning.

Neveneffecten

Bijwerkingen van het gebruik van een kwaliteitsproduct zijn zeer zeldzaam. Ze kunnen optreden in geval van overdosering en individuele intolerantie voor de bestanddelen.

Welke bijwerkingen kunnen optreden:

  • misselijkheid en overgeven
  • duizeligheid
  • tremoren van de ledematen
  • hartkloppingen
  • symptomen van nierfalen
  • allergische reacties

Als u bijwerkingen ondervindt, moet u stoppen met het nemen van supplementen.

Proteïne is een gezuiverd eiwit dat door sporters wordt ingenomen voor gewichtsverlies en opbouw van spiermassa. Maar om uw doelen te bereiken, moet u de gebruiksaanwijzing volgen en voorzichtig zijn met de dosering.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *