Waar zit ijzer in

Waar zit ijzer in? Overgewicht of Gain Weight is niet altijd te wijten aan een overwegend zittende levensstijl en onbeduidend overeten. Er zijn veel meisjes die naar de sportschool gaan en zich aan een dieet houden, maar er niet in slagen gewicht te verliezen of burn fat. Dit is vaak te wijten aan een ijzertekort, een sporenelement dat een direct effect heeft op het metabolisme en de schildklierfunctie. Als een dergelijk probleem zich voordoet, leveren de inspanningen niet alleen geen resultaat op, maar leiden ze integendeel tot nog meer gewichtstoename.

IJzer is een essentieel micronutriënt dat verantwoordelijk is voor veel belangrijke functies in het menselijk lichaam. Een teveel of een tekort ervan heeft een negatief effect op de gezondheid en het welzijn. Beide aandoeningen zijn abnormaal, maar het is het tekort aan dit spoorelement dat het vaakst bij mensen voorkomt. lees ook Voeding met veel ijzer?

De rol van ijzer in het menselijk lichaam

Het spoorelement in kwestie is een stof die verantwoordelijk is voor het peil van hemoglobine. IJzer maakt integraal deel uit van een groot aantal enzymen en vervult een groot aantal belangrijke functies:

  • transport van zuurstof naar weefsels, cellen, organen;
  • hematopoiesis;
  • de vorming van zenuwvezels en de groei van het menselijk lichaam;
  • DNA productie;
  • om de vitale functies van elke individuele cel in stand te houden;
  • voor het energiemetabolisme;

Bovendien is het sporenelement verantwoordelijk voor de afweerfuncties van het lichaam en andere, even belangrijke processen. IJzer voeding is van bijzonder belang voor vrouwen tijdens de zwangerschap, omdat in deze periode de behoefte aan deze stof het grootst is. Een tekort hieraan leidt tot zeer ernstige bijwerkingen.

Hoeveel ijzer per dag

Het normale gehalte van het sporenelement in het lichaam ligt tussen drie en vier milligram. Het grootste deel van de stof (ongeveer 2/3) is geconcentreerd in het bloed. De rest is geconcentreerd in de beenderen, lever en milt. Afnames van het ijzergehalte komen op natuurlijke wijze voor – menstruatiecycli, zweten, afschilfering van de lederhuid. Een gebrek aan ijzerrijke voedingsmiddelen in de voeding leidt onvermijdelijk tot een tekort, omdat verbruikte ijzerreserves eenvoudigweg niet worden aangevuld. Om de micronutriënten op het vereiste niveau te houden, moet dagelijks ongeveer 10-30 milligram van de verbinding uit de voeding worden genomen.

Het precieze bedrag hangt af van leeftijd, geslacht en andere relevante factoren:

  • kinderen onder de 13 – 7 jaar en tot 10 mg;
  • Mannelijke adolescenten hebben 10 mg nodig en vrouwelijke adolescenten 18 mg;
  • Voor mannen: 8 mg;
  • Vrouwen: 18 tot 20 mg en tijdens de zwangerschap minimaal 60 mg.

Een tekort aan uw dagelijkse ijzerinname leidt tot veel disfuncties, die zelfs het uiterlijk van uw lichaam beïnvloeden. Het is niet altijd de leeftijd of de verkeerde cosmetica die een slechte huid en haar veroorzaken. Als u overweegt nog een fles dure crème te kopen, moet u uw voeding eens onder de loep nemen, want het probleem kan liggen in een tekort aan ijzer. Dit geldt vooral voor diegenen die vaak op dieet gaan, willen afvallen, hun inname tot bepaalde voedingsmiddelen beperken en daarbij meer letten op het caloriegehalte dan op de gezondheid van de ingrediënten.

Voeding waar ijzer in zit

De micronutriënt is aanwezig in verschillende voedingsmiddelen, dus kan het heem en non-heem zijn. Het laatste zit in plantaardig voedsel en het eerste in dierlijke producten. Het verschil tussen de twee betreft de mate van absorptie. IJzer uit dierlijke producten wordt voor 15-35% geassimileerd, uit plantaardige producten voor 2-20%. Bijgevolg moeten hemoglobine microvoedingsstoffen in de voeding overheersen en in voldoende hoeveelheden aanwezig zijn.

Vegetariërs hebben het moeilijker dan degenen die dagelijks vleesproducten consumeren. De situatie kan worden verholpen door het eten van voedingsmiddelen die de ijzeropname verbeteren. Dit omvat voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C.

Voeding met veel ijzer

  • Vlees en bijproducten. Deze omvatten kalkoen, kip, rundvlees, mager varkensvlees, lamsvlees en lever. Donker vlees bevat het meeste ijzer.
  • Zeevruchten en vis. Garnalen, tonijn, sardines, oesters, kokkels, mosselen en zwarte en rode kaviaar verdienen de voorkeur om het tekort aan deze micronutriënt aan te vullen.
  • Eieren. Dit omvat kippen-, struisvogel- en kwarteleieren. Naast ijzer bevatten ze onverzadigde vetzuren, vitaminen en magnesium.
  • Brood en granen. Granen zoals haver, boekweit en gerst zijn bijzonder nuttig. Tarwezemelen en rogge zijn rijk aan ijzer.
  • Peulvruchten, groenten en bladgroenten zijn ook rijk aan ijzer. Erwten, bonen, spinazie, linzen, bloemkool en broccoli, rode bieten, asperges, maïs bevatten de grootste hoeveelheid ijzer.
  • Bessen en fruit. In deze categorie van voedingsmiddelen zijn de kampioenen van het ijzergehalte kornoelje, kaki, kornoelje, pruim, appelen en subsidies.
  • Zaden en noten. Alle soorten noten bevatten in hun samenstelling veel micronutriënten die verantwoordelijk zijn voor het hemoglobinegehalte. Zaden zijn niet inferieur aan hen.
  • Gedroogde vruchten. Vijgen, pruimen, sultana’s en abrikozen zijn rijk aan ijzer.

Een woord van voorzichtigheid! Niet alle gedroogde vruchten zijn gezond. Het is niet ongewoon dat ze naast ijzer, dat waardevol is voor het lichaam, ook schadelijke stoffen bevatten. Een te mooi en schoon uiterlijk van vruchten wijst er meestal op dat zij een bewerking hebben ondergaan, waardoor gewetenloze producenten de houdbaarheid van het product kunnen verlengen.

Tabel van ijzerhoudende voedingsmiddelen

Een specifieker idee van het aantal milligram ijzer dat een product bevat, vindt u in de tabellen. Als we de informatie analyseren, zien we dat de hoogste concentraties ijzer per 100 gram worden aangetroffen in kippen- en varkenslever en in schaaldieren. Zemelen, soja en linzen zijn iets inferieur, maar de hoeveelheid absorptie is twee keer zo laag.

Producten van dierlijke oorsprong

Productnaam

IJzergehalte in mg per 100 g

mosselen 

6.7

lamsvlees

3.1

rundvlees

3.6

kalkoenvlees

1.4

kip

1.6

runderlever

6.9

kippenlever

17.5

sardines

2.9

sardines (ingeblikt)

2.9

oesters

9.2

rundertong

4.1

Producten van dierlijke oorsprong
Producten van plantaardige oorsprong

Productnaam

IJzergehalte in mg per 100 g

pinda 

4.6

erwt 

1.5

granaatappel

1

walnoot

2.9

boekweit

6.7

maïs

2.7

abrikozen

3.2

amandelen

3.7

havermout

3.9

tarwezemelen

11.1

roggebrood

3.9

biet

1.7

sojaboon

9.7

pistachenoten

3.9

kaki

2.5

gedroogde pruimen

3

linzen

11.8

spinazie

2.7

appels

0.1

Producten van plantaardige oorsprong

De veronderstelling dat het meeste ijzer wordt gevonden in granen en appels is niet waar. Van deze vruchten zijn er niet meer dan 1 en 2 milligram per 100 gram.

Wat beïnvloedt de absorptie van ijzer

Verrijking van de voeding met voedingsmiddelen die rijk zijn aan micronutriënten, vult niet altijd het gebrek eraan in het lichaam aan. Er zijn voedingsmiddelen die de absorptie van de stof verhinderen. Deze omvatten voedingsmiddelen die polyfenolen, calcium en tannine bevatten. Dit feit moet in aanmerking worden genomen door degenen die een ijzertekort hebben.

Zuivelproducten bevatten dit spoorelement niet en zijn rijk aan calcium, waardoor de hoeveelheid van deze stof die via de voeding wordt verkregen, afneemt. Sterke thee en koffie zijn niet de beste bondgenoten van ijzer. Liefhebbers van deze dranken moeten er een gewoonte van maken het genot van een verkwikkend kopje koffie of thee uit te stellen tot later na de maaltijd. Coca-Cola moet worden vervangen door gedroogde vruchtenmoes of rozenbottelinfusie.

Een tekort aan deze microvoedingsstof wordt gekenmerkt door algemene zwakte, grote vermoeidheid en een sterke afname van de prestaties. De blos verandert in een overdreven bleekheid. De huid wordt ruw en overmatig droog. Haar begint te “ploppen”. Vingernagels kunnen breken en splijten. Er ontstaan barsten op de hielen en in de mondhoeken.

Een aandoening waarbij er een constant tekort aan ijzer is, wordt bloedarmoede genoemd. Dit heeft niet alleen een negatief effect op het uiterlijk, maar ook op het lichaam. Het is niet ongewoon dat bij onderzoek zelfs de weefsels van het maag-darmkanaal bleek worden. Dit wijst op een gebrek aan bloedtoevoer naar dit orgaan, en een dergelijke situatie is niet alleen een afwijking van de norm, maar ook een aanwijzing dat de normale voeding van de inwendige organen verstoord is.

Ijzertekort symptomen

  • frequente duizeligheid;
  • algemene vermoeidheid en zwakte;
  • hartkloppingen en kortademigheid, zelfs bij lichte inspanning;
  • gevoelloosheid in de ledematen;
  • slaapproblemen;
  • vaak verkouden en vatbaar voor infecties;
  • abnormale gastro-intestinale functie;
  • verlies van eetlust en moeite met het doorslikken van voedsel;
  • een verlangen om krijt of rauwe granen te consumeren en te “genieten” van de geur van verf en aceton.

Bovendien gaat, zoals eerder gezegd, de conditie van de nagels, de huid en het haar achteruit. Met andere woorden, het welzijn en het uiterlijk van een persoon laten veel te wensen over, wat alle aspecten negatief beïnvloedt. Natuurlijk moet men zichzelf niet diagnosticeren. Alleen tests kunnen bepalen of iemand bloedarmoede heeft. IJzertekort wordt aangegeven door een laag hemoglobinegehalte. Bij mannen mag het niet lager zijn dan 130 gram en bij vrouwen niet lager dan 120 gram per liter bloed.

Wat zijn de oorzaken van ijzertekort?

Karakteristiek voor een gezond lichaam is het natuurlijke verlies en de natuurlijke aanvulling van een spoorelement. Een aandoening wordt als pathologisch beschouwd als een bron van ijzer ontbreekt of als de stof niet wordt opgenomen. Een tekort aan deze verbinding wordt het vaakst veroorzaakt door een slechte voeding, wanneer men te veel houdt van strenge diëten of uithongering, en door vegetarisme, wanneer er geen begeleidende “katalysatoren” voor de ijzeropname zijn, d.w.z. weinig vitamine C consumeren. Een sterke daling van het ijzergehalte is kenmerkend voor een zware menstruatiecyclus.

Anemie van matige, milde en ernstige ernst komt helaas vrij vaak voor. Ongeveer een miljard van de wereldbevolking lijdt aan deze ziekte, vooral adolescenten, jonge vrouwen en vrouwen van middelbare leeftijd. Aangezien bloedarmoede alleen aan de hand van laboratoriumtests kan worden opgespoord, moet men niet aarzelen een specialist te bezoeken als tekenen van ijzertekort zich beginnen te doen gevoelen.

Een kritieke situatie is wanneer de hemoglobine daalt tot onder 100 g/l. Als dit niet het geval is, kan de situatie snel worden verholpen. Pas uw dieet aan om ijzerrijke voedingsmiddelen in uw dagelijks menu op te nemen. Een gezonde voeding zal bijdragen tot een snel herstel. Als de achteruitgang kritiek is, wordt een passende behandeling voorgeschreven. Het is niet altijd voldoende voor de anemische persoon om zijn of haar dieet te veranderen en het is vaak nodig om ook ijzerbevattende medicijnen te nemen.

Om deze gezondheidsproblemen te voorkomen, mag u gezonde eetgewoonten, diëten en uithongering niet verwaarlozen. Als je er goed uit wilt zien ten koste van je gezondheid, kun je het tegenovergestelde effect krijgen.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *