Volgende 5 voedingsmiddelen die het geheugen en de concentratie verzwakken

Een voedselkundige en hersendeskundige van Harvard beweren de volgende 5 voedingsmiddelen te mijden die het geheugen en de focus verzwakken.

Het maakt niet uit hoe oud je bent, het is nooit te laat om te beginnen met eten op een manier die je de best mogelijke kans geeft om dementie tegen te gaan als je ouder wordt en ervoor te zorgen dat je je elke dag geconcentreerd en scherp voelt.

Als voedingspsychiater, faculteitslid aan de Harvard Medical School en auteur van “This Is Your Brain on Food”, bestudeer ik hoe onze darmbacteriën metabolische processen en hersenontsteking in gang kunnen zetten die het geheugen beïnvloeden. Bestaande studies wijzen op het idee dat we de kans op dementie kunnen verminderen door het vermijden van voedingsmiddelen die onze darmbacteriën kunnen aantasten en ons geheugen en focus kunnen verzwakken.

Hier zijn de voedingsmiddelen die ik probeer te vermijden of te verminderen om ontstekingen te bestrijden en de gezondheid van de hersenen, scherp denken en goede besluitvorming te bevorderen:

Toegevoegde suikers

De hersenen gebruiken energie in de vorm van glucose, een vorm van suiker, om cellulaire activiteiten van brandstof te voorzien. Een suikerrijk dieet kan echter leiden tot een teveel aan glucose in de hersenen, wat in studies in verband is gebracht met geheugenstoornissen en een verminderde plasticiteit van de hippocampus – het deel van de hersenen dat het geheugen regelt.

Het consumeren van ongezonde bewerkte voedingsmiddelen zoals gebakken voedsel en frisdrank, die vaak vol zitten met geraffineerde en toegevoegde suikers – vaak in de vorm van high-fructose maïssiroop – overspoelt de hersenen met te veel glucose.

Hoewel elk lichaam andere behoeften heeft, raadt de Amerikaanse Hart Vereniging aan dat vrouwen niet meer dan 25 gram toegevoegde suiker per dag consumeren, en mannen onder de 36 gram toegevoegde suiker per dag blijven. (Om erachter te komen of een verpakking toegevoegde suikers bevat, en hoeveel, kijk je op de regel “toegevoegde suikers” in het voedingswaardenpaneel).

Gefrituurde voedingsmiddelen

Frieten, tempura, samosa’s, fish and chips en chicken-fried steak. Loopt het water je in de mond? Ik snap het.

Toch, als het gaat om de gezondheid van de hersenen, loont het de moeite om de hoeveelheid gefrituurd voedsel dat je eet te verminderen. Uit een onderzoek onder 18.080 mensen bleek dat een dieet met veel gefrituurd voedsel in verband staat met lagere scores op het gebied van leren en geheugen. De waarschijnlijke reden: Deze schuldige pleziertjes veroorzaken ontstekingen, die de bloedvaten kunnen beschadigen die de hersenen van bloed voorzien.

In een andere studie werd bij 715 mensen het niveau van depressie en mentale veerkracht gemeten. Ook werd hun consumptie van gefrituurd voedsel gedocumenteerd. Onderzoekers ontdekten dat degenen die meer gefrituurd voedsel aten, een grotere kans hadden om in hun leven een depressie te ontwikkelen.

Als je dagelijks gefrituurd voedsel eet, stap dan over op wekelijks. Als het een wekelijkse gewoonte is, probeer er dan maar eens per maand van te genieten. Als je geen gefrituurd voedsel eet, ben je al op weg naar gelukkiger tijden!

Hoog-glycemische koolhydraten

Ook al smaken koolhydraatrijke voedingsmiddelen – bijvoorbeeld brood, pasta en alles wat van geraffineerde bloem is gemaakt – niet zoet, je lichaam verwerkt ze toch op vrijwel dezelfde manier als suiker.

Dat betekent dat ze ook je risico op depressie kunnen verhogen. Geen paniek, ik stel niet voor om koolhydraten helemaal uit je dieet te schrappen! Maar de kwaliteit van de koolhydraten die je eet is belangrijk.

In 2018 probeerden onderzoekers te evalueren welke specifieke koolhydraten, als die er al waren, een associatie hadden met depressie. Ze dienden een vragenlijst genaamd de “koolhydraat-kwaliteitsindex” in bij 15.546 deelnemers.

“Betere” koolhydraten werden gedefinieerd als volle granen, voedingsmiddelen met veel vezels, en die laag gerangschikt staan op de glycemische index (GI). De GI is een maat voor de snelheid waarmee voedingsmiddelen tijdens de spijsvertering worden omgezet in glucose; hoe sneller een voedingsmiddel in het lichaam wordt omgezet in glucose, hoe hoger de GI-rangschikking.

Onderzoekers ontdekten dat mensen met de hoogste score op de koolhydraat-kwaliteitsindex, wat betekent dat ze koolhydraten van betere kwaliteit aten, 30% minder kans hadden om een depressie te ontwikkelen dan degenen die koolhydraten met een hoge GI-waarde aten.

Koolhydraten met een hoge GI-waarde zijn aardappelen, wit brood en witte rijst. Honing, sinaasappelsap en volkorenbrood zijn voedingsmiddelen met een gemiddelde GI-waarde. Voedingsmiddelen met een lage GI-waarde zijn groene groenten, het meeste fruit, rauwe wortelen, kidneybonen, kikkererwten en linzen.

Alcohol

In mijn praktijk kom ik vaak mensen tegen die een stressvol leven leiden. De “work hard, play hard” mentaliteit leidt vaak tot zwaar drinken in het weekend als een manier om stress te verlichten. Hoewel drinken hen op dat moment misschien ontspant, betalen ze er de volgende ochtend voor, wanneer ze nerveus wakker worden met een wazig brein.

Archana Singh-Manoux, een onderzoeksprofessor en directeur aan het Franse Instituut voor Gezondheid en Medisch Onderzoek, en haar collega’s volgden 9.087 mensen gedurende 23 jaar om te zien hoe alcohol verband hield met de incidentie van dementie.

In 2018 meldden ze in het British Medical Journal dat mensen die zich volledig van alcohol hadden onthouden of die meer dan 14 drankjes per week consumeerden, een hoger risico op dementie hadden in vergelijking met degenen die alcohol met mate dronken.

In het algemeen worden mannen die meer dan 14 drinks per week of meer dan vier drinks op één dag minstens één keer per maand consumeren, beschouwd als zware drinkers, net als vrouwen die meer dan zeven drinks per week of drie drinks per dag drinken. Maar verschillende mensen (en hun hersenen) reageren verschillend op alcoholmisbruik.

Wanneer ik werk met angstige patiënten die drinken, vraag ik hen altijd om na te denken over de context waarin ze alcohol op een ongezonde manier gebruiken – bijvoorbeeld drinken als een middel om iets te verwerken dat ze proberen te vermijden – en om te overwegen de hoeveelheid die ze drinken te matigen.

Nitraten

Nitraten worden gebruikt als conserveermiddel en om de kleur van vleeswaren zoals spek, salami en worst te verbeteren, en kunnen in verband worden gebracht met depressie.

Een recente studie suggereert zelfs dat nitraten de darmbacteriën zodanig kunnen veranderen dat de weegschaal doorslaat in de richting van een bipolaire stoornis.

Als je gewoon niet zonder salami en worst kunt leven, zoek dan die met boekweitmeel, dat als vulmiddel wordt gebruikt. Boekweitmeel bevat belangrijke antioxidanten die enkele van de negatieve gezondheidseffecten van deze vleessoorten kunnen tegengaan.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *